1. Public Affairs i Lobbying
Amiblu – to nie rury GRP były przyczyną awarii na Czajce (Public Dialog i Maurent PR)
Ostatnimi czasy w naszej branży PR słowo „czajka” kojarzy się nie tylko z charakterystycznym ptakiem, ale też z awarią warszawskiej oczyszczalni, o której słyszeli chyba wszyscy. Amiblu, dla którego realizowany był projekt, wyprodukował rury kompozytowe dla tej inwestycji. Tuż po awarii kolektorów pod Wisłą firma znalazła się w potężnym kryzysie wizerunkowym, na który złożyły się m.in.: negatywne publikacje, działalność konkurencji, oskarżenia o awaryjność produktów oraz zakaz ich używania w nowych inwestycjach.
Klient od początku był przekonany, że to nie rury były przyczyną awarii, czego agencja pomogła mu dowieść, dzięki przemyślanej i zrealizowanej strategii kryzysowej. Działania agencji skupiały się przede wszystkim na oczyszczaniu firmy z niesprawiedliwych zarzutów, zwalczaniu fałszywych informacji, prezentacji międzynarodowych projektów firmy oraz wysokich kompetencji jej pracowników. Zrealizowana strategia przyniosła rezultaty, ponieważ firma została oczyszczona z wszelkich zarzutów, jej rury zniknęły z list produktów zakazanych oraz nawiązała dobre relacje z kluczowymi interesariuszami w branży wodno-kanalizacyjnej.
2. PR korporacyjny
Polskie Miasta Przyszłości 2050 (Icon Strategies)
Grupa Saint-Gobain na świecie przyjęła nowy, nadrzędny cel korporacyjny Making the world a better home (z ang. sprawianie by świat stał się lepszym miejscem do życia). Odzwierciedla on wpływ Grupy poprzez jej produkty na jakość życia – mieszkania, pracy i otoczenia, w którym żyjemy – ludzi w kilkudziesięciu krajach, w tym w Polsce. Zadaniem Icon Strategies było zakomunikowanie nowego celu w Polsce szerokiej grupie interesariuszy firmy oraz jej pracownikom.
Projekt „Polskie Miasta Przyszłości 2050” składał się z dwóch głównych etapów. Pierwszym z nich był cykl wywiadów z osobami mającymi wpływ na kształt miast – wybitnymi architektami, naukowcami, ekspertami branżowymi i biznesmenami, prowadzonych przez wybitnego radiowca „starej” Trójki – Dariusza Bugalskiego – o możliwych perspektywach rozwoju miast w kolejnych 30 latach. Wywiady szeroko wykorzystywaliśmy w SoMe.
Równolegle opracowano pierwszy raport na temat prawdopodobnego rozwoju polskich miast w perspektywie kolejnych trzech dekad. Do partnerstwa przy projekcie zaproszono Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością, a do jego realizacji firmę pracującą m.in. dla WHO i ONZ. Dotarto w ten sposób do kluczowych mediów w każdym z regionów. Projekt cieszył się tak dużym zainteresowaniem środowisk akademickich, że młodzi naukowcy opracowali drugą część raportu o miastach przyszłości, a później na ich podstawie studenci zaprojektowali nowe rozwiązania architektoniczne dla Warszawy. Więcej o projekcie na www.miastaprzyszlosci2050.pl
3. PR innowacja roku
ERBUD – gamingowa kampania employer brandingowa (Gameset i Grupa Erbud)
Celem kampanii zrealizowanej przez agencję gaming i metaverse marketingu Gameset we współpracy z Grupą Erbud było dotarcie do studentów i inżynierów, zaangażowanie ich w komunikację i pozyskanie jakościowych zgłoszeń rekrutacyjnych. Realizację oparto na ważnym insighcie – wielu studentów i absolwentów kierunków technicznych gra w gry.
Najpierw Grupa Erbud została sponsorem University Esports EDU, największej uniwersyteckiej ligi esportowej. Następnie ruszył konkurs na projekt mapy, będącej odwzorowaniem sztandarowej realizacji firmy – zrewitalizowanej Hali Koszyki w Warszawie. Finałowy turniej „Walka o Koszyki” został rozegrany na zwycięskiej mapie, a wydarzenie odbyło się w… Hali Koszyki.
Była to pierwsza w Polsce kampania employer brandingowa oparta o zjawisko metaverse. Komunikacja z nią związana dotarła do 650 tysięcy osób, a do Grupy Erbud w 2021 roku wpłynęło 700 zgłoszeń rekrutacyjnych (o jedno stanowisko rywalizowało ponad 11 osób). Był to czterokrotny wzrost względem 2020 roku.
4. PR Produktowy
50 lat katowickiego Spodka (Imago PR)
Katowicki Spodek jest jedną z architektonicznych ikon, od maja 2016 r. zarządzaną przez firmę PTWP Event Center. Operator Spodka w latach 2016-2019 pracował nad odświeżeniem wizerunku Spodka i wyróżnieniem jego oferty na tle rosnącej konkurencji oraz prezentacją nowej jakości obiektem. Pandemia COVID-19 zmieniła wszystko, niwelując plany odpowiednio hucznych obchodów 50-lecia działalności hali. W konsekwencji braku realizacji imprez od marca 2019 r., zarządca Spodka stracił możliwość uzyskiwania przychodów i tym samym dysponowania budżetem przeznaczonym na obchody jubileuszu. W obliczu niepewności odnośnie stanu epidemicznego oraz obowiązujących obostrzeń, podjęto decyzję o przeprowadzeniu 50 urodzin Spodka wyłącznie poprzez realizację działań online i postawiono na kompleksowe media relations. Budżet na współpracę z mediami wynosił 0 zł. W obliczu rosnącej konkurencji nowoczesnych aren, a także wyzwań jakie przyniosła pandemia, zarządca Spodka staje przed trudnym zadaniem utrzymania relacji z kluczowymi organizatorami wydarzeń i doprowadzeniem do ponownego zapełniania kalendarza imprez po odmrożeniu branży
Uzyskanie znaczącego jakościowo i ilościowo dotarcia poprzez media w przypadku braku realnego wydarzenia związanego z jubileuszem wymagało przyjęcia odpowiednich założeń strategicznych, które miały wesprzeć zarządcę obiektu w utrudnionym przez pandemię zadaniu ponownego zapełniania kalendarza imprez Spodka. Do najważniejszych należały: dopływ nowej wiedzy o Spodku, która pozwoliłaby na przygotowanie publikacji ze „świeżej” perspektywy, uruchomienie emocji przez przywoływanie przeżyć jakie towarzyszą koncertom, meczom, spotkaniom z gwiazdami i innym wydarzeniom, wykorzystanie faktu ograniczonego dostępu do podobnych obiektów przez ponad rok od jubileuszowej kulminacji, silne zaangażowanie najważniejszych mediów i nawiązanie z nimi współpracy w celu uzyskania jakościowych publikacji.
Dzięki wypracowanym przez lata relacjom, wybrane media stały się współtwórcami obchodów i komunikacji 50-lecia Spodka. Komunikacja została oparta jest na tradycyjnych narzędziach współpracy, takich jak: informacje prasowe, wywiady, pozycjonowanie ekspertów, spotkania z mediami, a także przybliżanie ciekawostek i historii obiektu podczas indywidualnych wizyt i wycieczek po Spodku. W efekcie powstają materiały ekskluzywne. Tak np. powstała seria materiałów w ramach Grupy TVN – Spodek zagościł m.in. w programach „Dzień dobry TVN”, „Co za tydzień”, materiałach informacyjnych TVN24, programu dla TVN GO. Świętujący 50-lecie Spodek był też miejscem, z którego nadawał obchodzący swoje 20 urodziny katowicki oddział TVN.
5. ESG i CSR – odpowiedzialność społeczna, środowiskowa i ład korporacyjny
Nie wierz w bajki, bądź FASOFF! (MOSQI.TO i Fundacja Dom w Łodzi)
Gdy największy producent piwa w Polsce – Kompania Piwowarska trzeci rok z rzędu wspiera Fundację „Dom w Łodzi”, promuje postawy antyalkoholowe i przestrzega przed piciem alkoholu to robi wrażenie! Kampania „Nie wierz w bajki, bądź FASOFF” przybliżała Polkom i Polakom czym jest FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy) i ostatecznie obalała mity związane z rzekomą nieszkodliwością alkoholu spożywanego podczas ciąży.
Czemu to takie ważne? Z badań PARPA – Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że aż 70% kobiet przyznaje się do okazjonalnego picia alkoholu w ciąży, wciąż zbyt wiele kobiet pije codziennie. Przy stosunkowo niewielkim budżecie osiągnęliśmy zdumiewające wyniki: 11 milionów Polaków usłyszało o FAS w tym 6,5 mln w kanałach digital (według Instytutu Monitorowania Mediów). Dodatkowo pod wpływem kampanii 3 śmiałków „zaszło w ciążę“, co sprowokowało wiele szumu i wsparło działania PR.
6. Komunikacja w mediach społecznościowych i influencer marketing
Hejter za dychę (Labcon i Browar Tenczynek)Kategoria: Angażujący event
Publikacja zdjęcia z kampanii piwa, na którym dwóch mężczyzn czule patrzy sobie w oczy wywołała na fanpage’u Doctor Brew lawinę negatywnych komentarzy, nie tylko pod adresem marki, ale całej społeczności LGBT+. Hejtowi towarzyszyły deklaracje o bojkocie, a liczba fanów na Facebooku zaczęła gwałtownie spadać. Agencja przez moment zaczęła zastanawiać się nad skasowaniem posta i „wycofaniem się” z dodanej kreacji, ale z drugiej strony… czy naprawdę opublikowała coś niewłaściwego? Postanowiono rozprawić się z hejterami ich własną bronią, komentarzami, stawiając ich przed dramatycznym dylematem: albo hejtujesz (ale robisz przy tym coś dobrego dla obrażanej przez Ciebie społeczności), albo milczysz. Pomysłem na poradzenie sobie z narastającą nienawiścią była deklaracja wpłaty przez markę 10 złotych na rzecz organizacji walczącej z homofobią, za każdy hejterski komentarz pod opublikowanym zdjęciem.
Działaniami wywołano pozytywny PR buzz i odwrócono sytuację w social media.
7. Angażujący event
Wyjątkowe winyle Dawida Podsiadło z plastikowych odpadów (Credit Agricole Bank Polska)
Ponad 100 kg plastiku zużywa rocznie każdy Europejczyk. Zużyte odpady lądują głównie na wysypiskach, zaśmiecają lasy, rzeki, morza i oceany. Credit Agricole od trzech lat walczy z nadmiarem plastiku w środowisku i promuje kulturę recyclingu.
W ramach prowadzonej przez bank kampanii edukacyjnej #mniejplastiku, zrealizowany został projekt „Wyjątkowe winyle Dawida Podsiadło z plastikowych odpadów”. Elementy scenografii trasy koncertowej „Leśna Muzyka” zostały wykorzystane do wyprodukowania 14 unikalnych płyt gramofonowych z utworami nagranymi na instrumentach wykonanych z plastikowych śmieci. Płyty wystawione na aukcji licytowali fani Dawida z Polski i zagranicy. Sprzedaż przyniosła blisko 100 tys. zł przychodu, które przekazane zostały dla Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste na rzecz promocji bezodpadowego stylu życia. Projekt w kreatywny sposób pokazuje, że plastik może nam służyć przez wiele lat, jeśli damy mu drugie, a nawet… trzecie życie.
8. Zmiana biznesowa, komunikacyjny game changer
Radio 357 – komunikacja ze społecznością (Radio 357)
Radio 357 to innowacyjny, niezależny projekt medialny budowany dzięki społeczności. Jest platformą z treściami audio dla wymagającego odbiorcy – obejmuje ona radio internetowe, podcasty oraz inicjatywy kulturalne. Buduje ofertę dla odbiorców poszukujących treści audio wysokiej jakości – pod kątem zawartości, jakości nagrania i języka – tworzonych przez zespół profesjonalnych autorów. Radio 357 powstało z inicjatywy zespołu znanego wcześniej z radiowej Trójki. Projekt oparty jest na nowatorskim modelu biznesowym typu „membership” – bez bloków reklamowych. Kluczową rolę odgrywa w nim komunikacja z Patronami – słuchaczami finansującymi Radio 357 za pomocą regularnych, miesięcznych wpłat. To największa społeczność tego typu w Polsce i jedna z największych na świecie – prawie 45 tysięcy osób. Patroni również współtworzą radio w ramach dyskusji, ankiet, sugestii, spotkań “live” i cieszą przywilejami – m.in. dostępem do ekskluzywnych podcastów, spotkaniami z artystami, konkursami. Radio 357 jest dostępne bezpłatnie przez aplikację (Android i iOS) oraz stronę Radio357.pl. Można je wesprzeć na stronie wspieram.Radio357.pl.
9. Komunikacja Business to Business oraz Kategoria Efektywność roku
Polska wołowina na japońskim stole (Partner of Promotion)
Efektywnie przeprowadzona komunikacja stała się podstawą wyjątkowego sukcesu polskiej wołowiny na japońskim rynku – w ramach kampanii B2B przeprowadzonej przez Partner of Promotion na rzecz Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego. W 2021 roku wartość eksportu wołowiny z Polski do Japonii wzrosła aż o 204%, przy jednoczesnym wzroście ceny jednostkowej o 11%. Ten spektakularny wynik był efektem szeregu działań wpierających budowanie relacji biznesowych i pozwolił na zbudowanie mocnych i trwałych relacji z bardzo wymagającymi japońskimi kontrahentami.
Japonia to bardzo wymagający rynek dla eksporterów żywności. Importerzy są wyjątkowo wymagający, a budowanie z nimi relacji wymaga czasu, cierpliwości i bardzo dokładnego zrozumienia potrzeb wskazanych przez kontrahentów. Dlatego działania skoncentrowano na precyzyjnie targetowanych narzędziach docenianych przez od odbiorców biznesowych takich jak m.in. dedykowana strona www, filmy, webinaria czy mailingi.
10. Komunikacja na rynkach międzynarodowych, ex aequo
2020.Dubai – poznaj polską kreatywność (Partner of Promotion i Polska Agencja Inwestycji i Handlu)
Dzięki efektywnie przygotowanej strategii komunikacji polskie wydarzenia podczas na Expo 2020 w Dubaju zebrały tysiące przedsiębiorców i dziennikarzy z całego świata. Polska Agencja Inwestycji i Handlu we współpracy z Partner of Promotion zaprezentowały nasz kraj międzynarodowej społeczności. Jednocześnie specjalnie zaprojektowany Program Gospodarczy pozwolił ponad 2500 polskim firmom skorzystać z szerokich możliwości rozwoju na nowych rynkach. Pawilon Polski stał się miejscem dziesiątek konferencji i seminariów, a odpowiednia komunikacja tych wydarzeń w social mediach pozwoliła znacząco zwielokrotnić zasięg informacji o polskich firmach. Expo to Wystawa Światowa, która odbywa się co pięć lat w różnych miastach na całym świecie. Sukces kampanii był efektem właściwej strategii i odpowiedniego dobru narzędzi w ramach miksu komunikacyjnego bazującego głównie na działaniach PR, social mediach oraz aktywnościach bezpośrednich.
Pepco – paneuropejska ekspansja (Pepco i Alert Media Communications)
Każdego dnia Pepco otwiera średnio jeden nowy sklep w Europie! Sieć, która zaczynała swoją działalność w Polsce i jest zarządzana przez biuro w Poznaniu, posiada obecnie blisko 3000 sklepów: od Estonii po Hiszpanię. Taka dynamika rozwoju jest wyjątkowa w skali kontynentu, a ekspansję stymuluje skuteczna komunikacja. W 2021 r. planowane i ogłaszane otwarcia Pepco w Europie Zachodniej (Hiszpania, Austria, Niemcy, Grecja) postawiły wymagające zadanie wprowadzenia nowego brandu na rynki z ustaloną od lat listą graczy retailowych. Działania PR pozwoliły na zbudowanie atmosfery wyczekiwania na pierwsze otwarcia oraz wywołały duże poruszenie w mediach, przypieczętowując status Pepco jako marki paneuropejskiej. Projekt zarządzany jest przez Centralę Pepco oraz agencję Alert Media, która działa jako hub komunikacyjny i contentowy, we współpracy z lokalnymi agencjami w zakresie wykonawczym na poszczególnych rynkach.
11. Komunikacja w okresie pandemii COVID-19
Walka z pandemią walką z niewiedzą! (Partner of Promotion)
Na początku pandemii w przestrzeni publicznej brakowało środków odkażających. Następnie pojawiła się pseudodezynfekcja. Okazało się też, że metody profilaktyczne były nierozumiane przez profesjonalistów i społeczeństwo. MEDISEPT, polski producent dezynfekcji w standardzie medycznym, zauważył te problemy i wspólnie z Partner of Promotion podjął działania komunikacyjne i edukacyjne. Ich celem było przeciwdziałanie opisanym zjawiskom i umożliwienie producentom wytwarzania profesjonalnych dezynfektantów w krytycznym momencie pandemii. Dzięki prowadzeniu intensywnej komunikacji problemami zainteresowały się ogólnopolskie media. Wykorzystano możliwe kanały dotarcia do organów publicznych i jednostek ochrony zdrowia, co poskutkowało zmianą regulacji prawnych w ciągu zaledwie pięciu tygodni pandemii. Ważną rolę edukacyjną odegrała kampania społeczna „Dezynfekcja tak, ale nie byle jak”, której patronem została NIPiP – organizacja grupy zawodowej cieszącej się dużym zaufaniem społecznym.
12. Komunikacja na rzecz wsparcia Ukrainy
Butik Pełen Dobra (Ingka Centres Polska)
Butik Pełen Dobra to wyjątkowe miejsce na mapie Łodzi, stworzone z myślą o społeczności ukraińskiej, w którym każdy potrzebujący wsparcia może wybrać ubrania i dodatki za darmo. Został urządzony jak sklep, w tętniącej życiem galerii handlowej, jednak walutą w Butiku jest uśmiech, a zapewnienie poczucia godności było kluczowym wyznacznikiem dla wszystkich zaangażowanych w projekt – inicjatora Portu Łódź, sklepu IKEA oraz organizacji pozarządowej. Z pomocy korzysta regularnie blisko 10 tysięcy osób. Butik to także miejsca pracy – cały personel to osoby, które znalazły schronienie w Łodzi po wybuchu wojny na Ukrainie. Butik Pełen Dobra jest stale rozwijany – z pomocy mogą korzystać wszyscy potrzebujący, bez względu na narodowość, blisko współpracuje z organizacjami pomocowymi w Łodzi i regionie, a centrum handlowe inicjuje kolejne akcje specjalne np. przekazanie produktów do szkolnej wyprawki i zaangażowanie klientów w zbiórkę artykułów używanych, ale w dobrym stanie.
13. Nagroda specjalna SAPR (przyznawana przez przedstawicieli agencji SAPR)
Avon Kontra Przemoc „Rachunek przemocy” (Garden of Words i Starcom)
Stereotyp przemocy? Obrażenia, siniaki… Tymczasem przemoc ekonomiczna nie zostawia widocznych śladów. Co gorsza, bywa kojarzona z gospodarnością. Garden of Words wraz z Avon jako jedni z pierwszych w Polsce podjęli temat. Celem kampanii było budowanie świadomości, czym jest przemoc ekonomiczna i jak ją rozpoznać. Grupą docelową były osoby doświadczające kontroli i dominacji ekonomicznej (m.in. kontrolowanie wydatków i wydzielanie pieniędzy, ograniczanie dostępu do wspólnego konta) i opinia publiczna. Aby zerwać ze schematycznym myśleniem o przemocy jako wyłącznie przemocy fizycznej potrzebny był dosadny i czytelny symbol. Stały się nim pozornie zwyczajne paragony za codzienne zakupy, na których zostały umieszczone upokarzające słowa, jakie słyszą osoby doświadczające przemocy ekonomicznej. Paragony tłumaczą, jakie formy przybiera przemoc ekonomiczna, zaskakują, wywołują wstrząs. Są swoistymi „rachunkami przemocy” wystawionymi oprawcom.
14. Hejter za dychę
(Labcon i Browar Tenczynek)